Büyük Veri işletmelerin kurtarıcısı olacak (mı?)

Büyük Veri artık yaşamımızın hemen her yanında. Ancak KOBİ’lerden holdinglere kadar büyük veri çözümleri ne kadar doğru kullanılabiliyor asıl sorgulanması gereken bu.

Büyük Veri ya da yaygın kullanımıyla Big Data kavramı son dönemde artan bir ivmeyle haberlerde, kurduğumuz cümlelerde, uzman yorumlarında ve elbette rapor ve analizlerdeki yerini aldı. Bu alanda faaliyet gösteren şirketler Büyük Veri 2.0’dan bahsederken, bu teknolojiyi doğru ve yerinde kullanabiliyor muyuz?

Önce bir durum analizi yapalım ve sonrasında detaylara geçelim. Özellikle ülkemizde büyük veri tarafında yıllardır çalışmalar yapılıyor. Ancak bu çalışmalardan beklenen verim bir türlü alınamıyor. Bu verimsizliğin asıl sebebi ise sosyal medyadan olsun, müşteri kanalından olsun hızla toplanan verilerin doğru şekilde analiz edilip yararlı hale getirilememesi olarak görünüyor.

Aslında yapılması gereken çok basit, bunu bir örnekle şekillendirmeye çalışalım. Herhangi bir ölçekteki herhangi bir şirket, sosyal medyada kendisiyle ilgili olumlu olumsuz tüm mesajları takip edip toplasın. Bunun için ister kendi ekibini oluştursun, ister özel bir sosyal medya ajansından destek alsın. Günün sonunda bu işlem için kullanılan yazılımların yetersizliği ortadayken, siz nasıl o ekipten mucize yaratmasını beklersiniz ki? Amacım, size bir ürün satmak değil ama inanın tüm bu işlemleri kusursuz yapabilen yazılımlar artık var.

Amerika kıtasını kim keşfetti?

Büyük soru işaretidir Amerika kıtasını kimin keşfettiği. Dönemin tüm gezgin milletleri de bu konuda hak iddia eder, hatta biz Türkler bile. İşin magazin tarafını bırakıp Amerika Birleşik Devletleri tarafına bakalım dilerseniz. Büyük Veri konusunda en önemli gelişmeler ve buna bağlı olarak çözümler de bu ülkeden çıkıyor.

Veri toplamak bu kavramın bir ayağı olsa da asıl önemli olan bu veriyi anlamlı ve kullanılabilir halde analiz edebilmek. İşte bu analizi doğru yapan şirketler, gönül rahatlığıyla rekabette bir adım önde olduklarını düşünebilirler, bizden söylemesi.

Biraz daha detay

Önce durup bir nefes alın, ardından etrafınızdaki cihazları göz ucuyla bir süzün. Bilgisayarlar, cep telefonları, tabletler, yazıcılar derken, bol miktarda cihazla karşılaşacaksınız. Bir de gözünüzün önünde olmayan ya da bu teknoloji değil ki dedikleriniz var; duman ve ısı algılayıcıları, klimalar, aşağıdaki otoparkta duran otomobiliniz, otopark girişindeki bariyer, elektrik nakil hatları vs. Liste uzayıp gidiyor. Burada söylememiz gereken, aslında görünen ve görüş alanımızda olmayan hemen her şeyin bir veri ürettiği…

Büyük Veriyi daha iyi tanımlamak için örneklerle gidelim isterseniz. Mesela, Google’ın 2009’da H1N1 olarak tanımlanan ama toplumda “Kuş Gribi” adıyla bilinen virüsün yayılmasında Büyük Veriden faydalandığını biliyor muydunuz? Daha yakın bir örnekte Ebola virüsüyle mücadelede de benzer bir yol izlendi. Peki, trafikteki araçlardan alınan verilerin, akıllı ulaşım sistemlerine aktarılarak trafik sorununu azalttığından haberdar mısınız? Sosyal medyadaki paylaşımlarınızın Facebook’un ilişki durumunuzu tahmin etmeye yaradığını duymuş muydunuz? Tek etki ilişkiler değil elbet, ABD Başkanı Obama, kazandığı son seçimlerde sosyal medyadaki paylaşımları analiz ederek tanıtım kampanyasını buna göre

Yazar: Fatih Sarı
TechInside Yayın Koordinatörü

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.